Ajankohtaista

Uutiset

UPM:n biojalostamohanke etenee – Vaihtoehdot sijoituspaikaksi ovat Kotka ja Rotterdam

Kotka on edelleen mukana vaihtoehtona, kun UPM etenee biojalostamohankkeessa. Yhtiö aikoo perustaa uuden sukupolven biojalostamon, projekti etenee nyt perussuunnitteluvaiheeseen. Siinä arvioidaan pääasiassa kahta sijoituspaikkaa, Kotkan lisäksi Hollannin Rotterdamia. Perussuunnitteluvaihe kestää vähintään vuoden, UPM tiedottaa. 500 000 tonnia uusiutuvia polttoaineita Suunnitellun biojalostamon vuotuinen kapasiteetti olisi 500 000 tonnia uusiutuvia polttoaineita, esimerkiksi lentopolttoainetta. Uudenlainen polttoaine pienentäisi tie- ja...

Terrafamen akkukemikaalit vientiin Kokkolan sataman kautta

Terrafamen akkukemikaalitehdas Sotkamossa aloittaa toimintansa 2021 alkupuolella. Kokkolan satamassa tämä tulee näkymään merkittävänä konttiliikenteen kasvuna. Valmistuttuaan 240 miljoonaa euroa maksava akkukemikaalitehdas on yksi maailman suurimmista nikkelisulfaatin tuotantolaitoksista. Toimiessaan täydellä kapasiteetilla akkukemikaalitehtaan vientiliikenne tarkoittaa n. 25-30 konttia vuorokaudessa. Terrafamen ja Kokkolan sataman välinen logistiikkaratkaisu perustuu pitkälti meno-paluukuljetuksiin. Vientiin lähtevät tuotteet kuten sinkkisulfidi siirtyvät lastissa satamaan ja...

Logistiikkatreffit siirretty toukokuulle: 11.5. uusi ajankohta

Finnhubin perinteiset Logistiikkatreffit järjestetään ensi toukokuussa 11.5. Vakuutusyhtiö Fennian tiloissa Pasilassa. Ohjelmassa taas  mielenkiintoisia aiheita alalta, keskustelua ja kohtaamisia turvaetäisyydellä! Seminaaritapahtuma järjestetään voimassa olevin rajoituksin. Tilaisuus striimataan myös nettiin, joten  etäosallistuminen on mahdollista. Ohjelmassa mm. esitykset ”Merenkulku päästökaupan piiriin, mitä vaikutuksia” (Päivi Wood, Keskuskauppakamari), ”Polttoainemarkkinoiden uudet haastajat” (Petri Heikinheimo, Ophi Techologies), ”Fennian työturvallisuuspalvelut” (Piia Kyllönen...

11 miljoonaa tonnia tavaraa HaminaKotka sataman kautta tammi-syyskuussa

Syyskuun loppuun mennessä HaminaKotka sataman kautta on vuonna 2020 kuljetettu yhteensä 11 118 838 tonnia tavaraa, joka on 19,0 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Lasku johtuu erityisesti viime vuonna päättyneestä kaasuputkiliikenteestä, kevään metsäteollisuuden lakoista ja paperin osalta myös koronasta. Viennissä tavaraa kulki 20,5 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Eniten viennissä laski kappaletavara (-81,7 %), luokka...

Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan

Nurminen Logisticsin lämpösäädellyt junakuljetukset ja niissä olevat ainutlaatuiset reefer-kontit avaavat Suomen ja Pohjois-Euroopan elintarviketeollisuudelle täysin uuden markkinan tuonnille ja viennille Kiinaan. ”Aiemmin lämpösäädeltyjen tuotteiden kuljettaminen rautateitse ei ole ollut mahdollista. Nyt Nurmisella olevat uudet, junaan sopivat, reefer-kontit muuttavat tilanteen. Lämpösäädellyt kylmäkuljetukset junalla onnistuvat Kiinan nopeasti ja luotettavasti, vain 11-14 päivän matka-ajalla”, kertoo Nurmisen vt. toimitusjohtaja...

Nurminen Logistics avaa uuden junareitin Kiinan Chongqingista 28. syyskuuta

Nopeat rahtijunayhteydet Kiinasta pohjoismaihin laajenevat, kun ensimmäinen kuljetus Chongqingista lähtee 28.9. Nurminen Logistics aloitti säännöllisen konttijunaliikenteen Suomesta Kiinaan vuonna 2018. Hefein liikenteen vakiinnuttua ja kysynnän edelleen kasvaessa Nurminen kartoittaa jatkuvasti uusia reittejä, joista nyt toteutuu Chongqing. Matka-aika Chongqingista Helsinkiin on 14 päivää ja Narvikiin 17 päivää.  Junassa voidaan kuljettaa sekä 40’ HC-kontteja että 45’ lämpösäädeltyjä...

Satamalogistiikan turvapuisto Kotkaan

Kotkaan luodaan turvallisuuden harjoitus-, koulutus- ja testausympäristö, joka tulee palvelemaan erityisesti satamasidonnaisia yrityksiä työturvallisuuden näkökulmasta.    Satamalogistiikan turvapuistosta luodaan fyysinen ja virtuaalitodellinen ympäristö turvallisuustoimenpiteiden harjoitteluun, koulutukseen ja testaukseen. Fyysinen turvapuisto rakentuu Kotkan Kantasataman Kuuri I5. Fyysinen turvapuistoympäristö testataan ensi syksynä 1.10. järjestettävässä työturvallisuuden yhteisharjoituksessa. Harjoitukseen osallistuvat Xamkin logistiikan ja ensihoidon koulutuksen lisäksi Steveco Oy, Kotkan...

Koronasta huolimatta rahti liikkuu

Vallitsevassa poikkeustilanteessa tavaraliikenne toimii lähes normaalisti, lukuun ottamatta lentorahtiliikennettä, koska matkustajaliikenteen lentoja on peruttu huomattava määrä. Tässä logistiikka-alan uutisia ja jäsenyritystemme tiedotteita. Huom. tarjouspyyntösovelluksemme finnhub.net toimii myös tässä tilanteessa, kun tarvitset vienti/tuontitavarallesi luotettavan logistiikkakumppanin. Koronaviruksen vaikutukset kuljetuksiin EU-maissa: https://kuljetusnet.fi/koronaviruksen-vaikutus-kuljetuksiin-eu-maissa.html Finnlines: https://www.finnlines.com/freight/our-services/trafficinfos TallinkSilja: https://www.tallinksilja.fi/tallink-silja-cargo Suomen Huolintaliitto: https://www.huolintaliitto.fi/ajankohtaista/koronaviruksen-vaikutukset-huolinta-ja-logistiikka-alaan.html

EKAMI kouluttaa Tansaniassa satamanosturinkuljettajia

Verkostomme koulutusorganisaation Ekamin kouluttamat satamanosturinkuljettajien peruskurssilaiset saivat joulukuussa todistuksensa Dar es Salaamissa Tansaniassa. Paikallinen Ekamin yhteistyökumppani on Institute of Heavy Equipment & Technology. Koulutus sai paljon kiitosta sekä opiskelijoilta että yhteistyökumppaneilta. Todistustenjaon yhteydessä järjestettiin tiedotustilaisuus, jossa oli paikalla viitisentoista lehdistön ja TV-kanavien edustajaa. Seuraavat kurssit järjestetään Dar es Salaamissa maaliskuussa 2020. Kuvassa Simo Knutas, asiakasvastaava...

Tulevia tapahtumia

touko
11
ti
09:00 Finnhub Logistiikkatreffit @ Helsinki, Vakuutusyhtiö Fennia
Finnhub Logistiikkatreffit @ Helsinki, Vakuutusyhtiö Fennia
touko 11 @ 09:00 – 14:00
Finnhub Logistiikkatreffit @ Helsinki, Vakuutusyhtiö Fennia
Finnhubin perinteiset Logistiikkatreffit järjestetään ensi toukokuussa 11.5. Vakuutusyhtiö Fennian tiloissa Pasilassa. Ohjelmassa taas  mielenkiintoisia aiheita alalta, keskustelua ja kohtaamisia turvaetäisyydellä! Seminaaritapahtuma järjestetään voimassa olevin rajoituksin. Tilaisuus striimataan myös nettiin, joten  etäosallistuminen on mahdollista.  Ohjelmassa mm.[...]

Blogi

Konttipula – mutta miksi logistiikka-ala on otsikoissa vasta kun on ongelmia?

Koronapandemian aiheuttama konttipula on karua totta. Suomen vientiteollisuus on herännyt myös tähän ongelmaan, vaikkakin se koskee enimmäkseen ns. spot –viejiä, joiden konttitarve vaihtelee paljon. Suuret viejät voivat varmistaa konttien saatavuuden vuosisopimuksilla. Suurin päänsärky on varustamoilla,  jotka ovat kääntäneet kaikki kivet tilanteen helpottamiseksi; kalustoa siirretty Euroopasta  Kiinaan, on tilattu uusia kontteja   tai liisattu kalustoa. Laivaajia  on kehotettu...

VIERASKYNÄ IIRIS POHJANPALO/NURMINEN LOGISTICS: Logistiikkapalveluiden näkökulma koronakriisin vaikutuksista suomalaisen viennin ja tuonnin kenttään loppuvuodelle 2020

OECD:n huhtikuun alussa julkaiseman arvioraportin mukaan maailmanlajuisesti odotettavissa on useilla talousalueilla tuotannon supistumista 20-25% ja kulutuksen 30% pudotus.[1] Näyttää ilmeiseltä, että koronavirusta ei voida poistaa seuraavien kuukausien aikana tavalla, joka mahdollistaisi nopean paluun normaaliin taloustilanteeseen ja elämään ennen kriisiä. Työ- ja elinkeinoministeriön ja valtiovarainministeriön asettama arvostetuista taloustieteen ja työelämän professoreista koostuva selvitystyöryhmä arvioi toukokuun alkupuolella julkaistussa...

Vieraskynä Mikko Järvinen/Nurminen Logistics:Logistiikka ratkaisee tuotannon kriisin

”Tilanteessa missä esimerkiksi viiden tai kymmenen tai kahdenkymmenen työntekijän tuotantosolu seisahtuu raaka-aineen puuttuessa, logistinen kustannus ei ole keskustelun keskipisteenä. Ratkaisun löytäminen on.” Logistiikka on tuotannon näkökulmasta monesti välttämätön paha. Muistan itsekin kansainvälisen konepajayhtiön Suomen toimintojen toimitusjohtajana hetkittäin ajatelleeni näin kapeakatseisesti. Nähnyt toimitusketjun kulueränä. Jo sanan logistiikka käyttäminen toimitusketjun tai muodikkaamman Supply Chainin sijaan kertoo kenties...

Kriisissä on myös mahdollisuus

Maailma tulee muuttumaan tämän pandemia –kriisin jälkeen.  Voi olla, että tämä on tulevien kriisien kenraaliharjoitus, josta meidän syytä ottaa opiksi.  Mitä tähän mennessä on huomattu on se, että logistiikkaa tarvitaan aina.  Erityisesti nyt kriisitilanteessa. Tavaran pitää liikkua; meidän pitää saada elintarvikkeita ja muita välttämättömyystarvikkeita, raaka-aineita, koneita ja laitteita, jotta yhteiskunta pysyy toiminnassa.  Ja myös tuotteitamme...

Vieraskynä: Kouluttajan kokemuksia Tansaniassa

Dar es Salaam / Tansania, marraskuu 2019 / Simo Knutas, Ekami Kouluttajan kokemuksia Heräsin epämääräiseen huutoon. Kesti hetken tajuta, että se oli oma huutoni. Olin taas nähnyt jotain hyvin kummallista ja outoa Malarone -unta. Kutsun sillä nimellä unia joita näkee malarian estolääkityksen sivuvaikutuksena. Nämä oudot unet ovat niitä lievimpiä sivuvaikutuksia ja onneksi olen selvinnyt niillä....

Vieraskynä: Rautatiekilpailu lisääntyy hitaasti mutta varmasti

Tavaraliikenne on avattu kilpailulle Suomessa jo vuonna 2007, mutta kilpailu on vielä varsin vähäistä. Henkilöliikennepuolella kilpailu avautuu asteittain seuraavien vuosien aikana. Rautateillä kulkee Suomen tavaraliikenteestä 28 prosenttia ja viimeisten kolmen vuoden aikana rautateillä kuljetetun rahdin määrä on kasvanut sekä kotimaan kuljetuksissa että kansainvälisessä liikenteessä, joka koskee pääasiassa Suomen ja Venäjän välisiä kuljetuksia. Vuonna 2018 Suomen...

Vieraskynä: Onko logistiikkamaailman lohkoketju jonain päivänä totta?

Esko Holopainen, SA-TU Logistics: ”Olen miettinyt monesti, miksi logistiikka-ala ei kehitä hanakammin lohkoketjuajattelua tai edes puhu siitä. Meillä, alan toimijoilla, on valtava määrä tietoa ulkomaankaupan alaisista tavaroista, mutta tietoa ei lainata eikä näin ollen myöskään saada kaverilta. Tiedon jakaminen helpottaisi kaikkia osapuolia enkä puhu nyt kahdenvälisestä sanomavaihdosta. Miltä kuulostaisi vaikkapa seuraava: Olet maahantuoja ja sinulle on...

VIERASKYNÄ/MIKA LAMMI: KUKA PELASTAISI GLOBAALIN LOGISTIIKKA-ALAN

Kansainvälisen logistiikan tilanne on päivä päivältä kestämättömämpi. Toimiala on jo pitkään muistuttanut rajusti ylikypsää hedelmää – niin kova on muutospaine alan sisällä. Umpikonservatiivisella alalla katteet on ajettu ohuiksi jo aikaa sitten. Elintilaa uusien askelmerkkien etsimiseen on vain isoilla globaaleilla toimijoilla, mutta nekään eivät tunnu ymmärtävän käynnissä olevan murroksen voimakkuutta.  Ruohonjuuritasolla taas mennään kädestä-suuhun – ja...

VIERASKYNÄ/JUSTIINA HALONEN: Meriliikenne – suurin saastuttaja vai kestävin kuljetusmuoto?

Meriliikenteen päästöt ovat olleet esillä julkisessa keskustelussa. Arviot päästöjen suuruudesta ovat olleet osin ristiriitaisia. Syynä tähän on tarkastelukulmien eroavaisuudet: eri kuljetusmuotojen keskinäinen vertailu tuottaa erilaisia tuloksia riippuen siitä, verrataanko yksittäistä kuljetusvälinettä, kuten laivaa autoon vai kuljetetun tavaran tonnimäärää kilometrillä eli kuljetussuoritetta. ”Laivaliikenteen päästöt kasvavat hurjaa vauhtia – yksi risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet...