Ajankohtaista

Uutiset

JÄLLEEN VAHVA KUUKAUSI HAMINAKOTKA SATAMASSA

HaminaKotka satamassa huhtikuu oli liikenteellisesti jälleen erittäin vauhdikas. Yksistään huhtikuussa tavaraa kulki 1 510 931 tonnia ja tammi-huhtikuussa lähes kuusi miljoonaa tonnia (5 980 640 ton), joka on 12,0 prosenttia enemmän kuin ennätysvuonna 2018. Viennissä tavaraa käsiteltiin 24,1 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Viennin puolella jylläsivät kuivabulk (+40,1 %), sellu (+32,7 %), kappaletavara (+203,2 %)...

Meklarit myönteisiä merikuljetusten tulevaisuuden suhteen

Suomen Laivameklariliitto teetti vuodenvaihteessa jäsentutkimuksen, johon vastasi 30 liiton jäsenyrityksen johdon edustajaa. Vastaajien joukossa oli varustamoja, satamaoperaattoreita, laivanselvitysyrityksiä ja rahtausmeklareita. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 67 % odottaa merikuljetusten kysynnän kasvavan seuraavan kolmen vuoden aikana. Syynä tähän nähdään alan globaali kasvu, omat uudet asiakkuudet, merikuljetusten ympäristöystävällisyys sekä erityisesti Suomessa metsäteollisuuden nousu. Epävarmuuksia toki on. Avoimissa vastauksissa globaaleilla...

Finnlines-konsernin tulos tammi–joulukuulta 2018 parani 12,5 miljoonaa euroa

Finnlines Oyj  Tilinpäätös 2018 ja tuloskatsaus tammi–joulukuu 2018 TOIMITUSJOHTAJA EMANUELE GRIMALDI TULOSKATSAUKSEN YHTEYDESSÄ: ”Finnlines-konsernin tulos tammi–joulukuulta 2018 parani 12,5 miljoonaa euroa ja nousi 95,1 miljoonaan euroon. Myös liikevaihto kasvoi 9,9 prosentilla ja oli 589,4 miljoonaa euroa tammi–joulukuussa 2018. Viimeisen vuosineljänneksen aikana lastimäärät pysyivät vahvoina, mikä nosti liikevaihdon 141,5 miljoonaan euroon edellisen vuoden 131,8 miljoonasta eurosta....

Hangon Sataman tammikuun 2019 liikenne kasvoi peräti 86 %

Hangon Sataman tavaraliikenteen määrä tammikuussa 2019 oli reilut 670 000 tonnia. Kasvua viime vuoden tammikuuhun verrattuna kertyi näin 86 %. Aluksia kävi Hangon satamassa tammikuussa 240 kappaletta. Vuonna 2018 vastaava luku oli 145  (+66 %). Sekä tuonti että vienti kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna. Vienti jopa 99 %. Suurin yksittäinen tekijä voimakkaaseen kasvuun on Nordstream 2 projektin...

HaminaKotka satamassa erittäin vahva alkuvuosi

Tammikuussa HaminaKotka sataman liikenne lähti reippaasti käyntiin 20,7 prosentin kasvulla edellisvuoteen verrattuna. Yhteensä sataman läpi kulki 1 575 335 tonnia tavaraa. Kasvu oli erittäin vahvasti vientivetoista. Vienti lisääntyikin yhteensä 34,2 prosenttia. Merkittävä osuus tästä noususta tuli kaasuputkiliikenteestä, mutta muutkin osa-alueet nestebulkia lukuun ottamatta olivat varsin vahvoja. Tuonti sen sijaan väheni 8,7 prosenttia. Eniten vähenivät kuivabulk (-47,2 %)...

Logistiikkatreffit: Digitalisaatio on logistiikka-alan suurin vallankumous

Edes lumipyry ei säikäyttänyt logistiikka-alan ammattilaisia kokoontumasta Finnhubin Logistiikkatreffeille Hotelli Arthurin Juhlasaliin. Ohjelmassa oli mm. katsaus maailmantalouteen: Huono uutinen on talouden kasvun hidastuminen, ja hyvä uutinen se, että  talous kasvaa kuitenkin. Logistiikan taivaalla on mustiakin pilviä, mutta muutokset ovat ennen kaikkea suuri mahdollisuus, joka voi sataa meidän laariin. Ennakointi ja valmistautuminen on kaiken a ja...

LOGISTIIKKATREFFIT HELSINGISSÄ 17.1.2019 – ilmoittaudu 10.1. mennessä!

”TINDERISTÄ” TREFFEILLE => LOGISTIIKKATREFFIT 17.1.2019 klo 8.30 – 13.00. Tule ja tapaa kollegasi, yhteistyökumppanisi, palveluntuottajasi, asiakkaasi – ja kilpailijatkin ovat tervetulleita! Paikkana Hotelli Arthur, Helsinki. Ohjelmassa mm. katsaukset maailman talouteen (Iikka Korhonen, BOFIT), LiV terveiset (Jukka Kopra, kansanedustaja, LiV jäsen), asiaa logistiikkakumppanuudesta (Toni Brigatti, Logistikas),  logistiikan riskienhallinnasta (Tero Talala, Vakuutusyhtiö Fennia) ja robotisaatiosta (Jukka Heinonen, Toyota Material Handling)....

Loviisassa junapurkukaatosuppiloon uusi elevaattori puupellettiä, maissia, melassileikettä ja muita rehuraaka-aineita varten

Loviisaan rakennettiin erillinen elevaattori vastaanottosuppiloon, jolla voidaan ottaa vastaan tuotteita, joita ei haluta ajaa siilostoon  vaan ne ajetaan tasovarastoihin traktoreilla. Tällaisia tuotteita ovat mm. maissi, melassileike, puupelletti, soija- ja rapsirouhe. Loviisaan on parin vuoden aikana rakennettu tasovarastotilaa 12 000 neliötä. Vehnää  neljään halliin mahtuu yli 50 000 tonnia. Lisäksi siiloston yhteyteen on rakennettu toinen vastaanottosuppilo, jotta viljan...

Finnpulp valitsi HaminaKotkan vientisatamakseen

HaminaKotka Satama Oy on solminut mittavan aiesopimuksen Kuopioon rakenteilla olevan biotuotetehdas Finnpulpin kanssa sen sellutuotteiden reitityksestä. HaminaKotka Satama Oy varaa ja valmistaa yhteyksineen Finnpulpille maa-alueen suuren selluvaraston rakentamista ja logistisia toimintoja varten. Vastaavasti Finnpulp keskittää pitkäaikaisella sopimuksella massiivisen vuosittaisen 1,2 miljoonan sellutonnin liikenteensä HaminaKotka satamaan. Varastosta tullaan operoimaan kaikki Finnpulpin globaaleille vientimarkkinoille ohjautuvat kuljetukset. Lastinkäsittely...

Tulevia tapahtumia

touko
21
ti
Koko päivä Breakbulk Europe Bremen
Breakbulk Europe Bremen
touko 21 – touko 23 Koko päivä
Breakbulk Europe on maailman suurin projektikuljetusten näyttely- ja konferenssitapahtuma. Se kokoaa  10 000 alan ammattilaista ja yli 500 näytteilleasettajaa yhteen. Korkeammat pääsylippujen hinnat aiheuttavat sen, että messuille osallistuvat vain ammattilaiset. Meillä on mahdollisuus järjestää yhteismatka[...]
kesä
4
ti
Koko päivä Transport&Logistic München @ Munchen
Transport&Logistic München @ Munchen
kesä 4 – kesä 7 Koko päivä
Transport&Logistic Munchen on maailman suurin logistiikka-alan tapahtuma; yli 2000 näytteilleasettajaa 60 maasta, 60 000 messukävijää 123 eri maasta. Näillekin messuille on mahdollista järjestää yhteinen tutustumismatka tai muu tapahtuma. https://www.transportlogistic.de/index-2.html
syys
18
ke
Koko päivä TransLogistica Kazakhstan @ Almaty
TransLogistica Kazakhstan @ Almaty
syys 18 – syys 20 Koko päivä
TransKazakhstan -nimellä aiemmin tunnettu näyttely on Keski-Aasian suurin logistiikka-alan tapahtuma. Se järjestetään joka 3. vuosi Astanassa, ja muutoin Kazakstanin ”bisnespääkaupunki” Almatyssä. 2019 messut ovat taas Almatyssä. Finnhubilla ja jäsenyrityksillä on messuilla yhteisosasto, johon mahdollista ilmoittautua[...]

Blogi

VIERASKYNÄ/JUSTIINA HALONEN: Meriliikenne – suurin saastuttaja vai kestävin kuljetusmuoto?

Meriliikenteen päästöt ovat olleet esillä julkisessa keskustelussa. Arviot päästöjen suuruudesta ovat olleet osin ristiriitaisia. Syynä tähän on tarkastelukulmien eroavaisuudet: eri kuljetusmuotojen keskinäinen vertailu tuottaa erilaisia tuloksia riippuen siitä, verrataanko yksittäistä kuljetusvälinettä, kuten laivaa autoon vai kuljetetun tavaran tonnimäärää kilometrillä eli kuljetussuoritetta. ”Laivaliikenteen päästöt kasvavat hurjaa vauhtia – yksi risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet...

VIERASKYNÄ/JESSE MATTSON: MERIKONTIT RAHDISSA – SOC, COC, VGM ja muut termit

Tässä kirjoituksessa perehdytään mm. SOC, COC, VGM ja DEMURRAGE– konttitermeihin ja niihin liittyviin tarkennuksiin.  Miksi nämä on hyvä tietää? Konttien merirahdissa nämä on pakko osata mikäli haluaa tehdä ulkomaankauppaa jossa tavara liikkuu merikonteissa. Termien tuntemuksella kuljetukseen liittyvät riskit pienenevät ja lisäksi logistiikan suunnittelu helpottuu merkittävästi. SOC- JA COC- MERIKONTIT Merikonttien rahtiliikenteessä konteista käytetään termejä SOC ja COC, mitkä viittaavat...

VIERASKYNÄ Jesse Mattson: 3 maailman suurinta konttialusmallia ja kuinka isoja ne oikeasti ovat?

Tässä kirjoituksessa esittelemme maailman kolme suurinta konttilaivamallia. Vertailemme niitä Suomessa vieraileviin konttialuksiin sekä suomen maanteitä halkoviin rekkoihin. Alusten koko kasvaa lähes vuosittain kun uudet alustyypit valmistuvat telakalta varustamoille. Vertailemme kolmen eri kokoluokan alusta, emme kolmea maailman isointa alusta, sillä 6 maailman isointa alusta ovat identtisiä ja kuuluvat kaikki samalle varustamolle. Aikaisemmin kävimme konttilaivojen kehitystä läpi...

Finnhubin syyskokous Uusikaupunki ja Rauma 18. – 19.10.

Tutustuimme syyskokousmatkallamme Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaaseen ja sen logistiikkaketjun  osaan eli Uudenkaupungin satamaan. Autotehtaan tuotannosta logistiikalla on olennainen  osuus;  sekä sisääntulevat osat, raaka-aineet ja muut materiaalit, että uloslähtevä valmis tuote. Tilauksesta tuotannon aloittamiseen on aikaa -14pv, tässä ajassa on kaikkien auton osien oltava tehtaassa. Mottona tehtaan tuotannossa oli ”kerralla kuntoon” eli myös logistiikkaketju on viritetty...

VIESTINNÄN VAIKEUS – Logistiikkapalveluja ja tarjouspyyntösovellus maailmalle

Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta. Tämä toteamus  on Wiion laista, joka on taas hyvin lähellä Murphyn lakia. “Wiio’s laws are humoristically formulated serious observations about how human communication usually fails except by accident.” Viestinnän ja mainonnan lainalaisuudet,  tai pikemmin kanavat ovat muuttuneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Urani alkutaipaleella tavoiteltiin ja tavoitettiinkin ihmisiä puhelimitse, faksilla, sähköpostitse...

TARJOUSPYYNTÖSOVELLUS FINNHUB.NET AUKI

Vihdoin viimein olemme maalissa. Matka oli pitkä, ja erityisesti viimeinen viikko sisälsi paljon jännittäviä (=lue närästykseltäkään ei voinut välttyä) hetkiä. Mutta nyt tarjouspyyntösovellus on avattu tuotantoon eli käytössä ihan tosimielessä. Tarjouspyynnöt   logistiikapalveluista  täältä: https://finnhub.net/#/index Itse näköjään annankin työlle ”perävalotakuun”, sillä lähden lomalle tältä istumalta. Ei vaan, meidän projektipäällikkömme Jarno Posti päivystää ja opastaa käyttäjiä mahdollisten ongelmatilanteiden...

Matka on pitkä ja lopussa kiitos seisoo – toivottavasti! Vol 3.

On ollut pienoinen yllätys, miten paljon sovelluksen rakennuttaminen ja testaaminen teettää työtä. Samoin myös markkinointi, palveluntarjoajaverkoston kasvattaminen eli yritysten tapaaminen ja sopimusten loppuun saattaminen. Työmäärä ei sinänsä ole yllätys, mutta muuten se haasteellisuus. Tehtäväni  tässä projektissa liittyvät jälkimmäisiin, eli markkinointiin ja yritysten tapaamisiin. Ensin olen kartoittanut sopivia palveluntarjoajayrityksiä , tuttuja yrityksiä ja henkilöitä jne. Tavoittanut...

Matka on pitkä ja lopussa kiitos seisoo  –  toivottavasti! Vol 2.

Sääntöjen, lakien ja määräysten kanssa painiminen: ”There are no free lunches” Pitää muuten paikkansa. Mutta ennen kuin aloitan kertomuksen tästä prosessista,  haluan jo tässä vaiheessa kiittää  Euroopan aluekehitysrahastoa ja Kymenlaakson sekä Uudenmaan liittojen avarakatseisia päättäjiä ja virkamiehiä rahoituksestamme. Ilman sitä sovelluksemme kehittäminen ei olisi ollut mahdollista, ainakaan meidän kaltaisella yleishyödyllisellä ja voittoa tuottamattomalla yhdistyksellä. Se...

MATKA ON PITKÄ JA LOPUSSA KIITOS SEISOO – TOIVOTTAVASTI!

Lähes vuosi on  kulunut kohta siitä, kuin saimme tietoa, että rahoitushakemuksemme tarjouspyyntösovelluksen rakentamiseen (projekti) on mennyt läpi. Nyt olemme siinä vaiheessa, että sovellus Finnhub.net on avattu pilotointia varten. Matka on ollut pitkä, mutta se ei sinänsä ollut yllätys. Suurin asia on ollut rahoituksen löytäminen (jota itse asiassa lähdettiin neuvottelemaan jo 2 vuotta sitten), hankinnan tarjousasiakirjojen...