Ajankohtaista

Uutiset

Logistiikkatreffit 14.1.2021

Finnhubin perinteiset Logistiikkatreffit järjestetään ensi tammikuussa 14.1. Vakuutusyhtiö Fennian tiloissa Pasilassa. Ohjelmassa taas  mielenkiintoisia aiheita alalta, keskustelua ja kohtaamisia turvaetäisyydellä! Seminaaritapahtuma järjestetään voimassa olevin rajoituksin, eli max 50 henkeä voi osallistua. Tilaisuus striimataan myös nettiin, joten  etäosallistuminen on mahdollista. Rajoitetun henkilömäärän takia toivomus on, että yrityksestä vain 1 henkilö osallistuu paikan päällä (kannattaa kysyä tilannetta)....

11 miljoonaa tonnia tavaraa HaminaKotka sataman kautta tammi-syyskuussa

Syyskuun loppuun mennessä HaminaKotka sataman kautta on vuonna 2020 kuljetettu yhteensä 11 118 838 tonnia tavaraa, joka on 19,0 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Lasku johtuu erityisesti viime vuonna päättyneestä kaasuputkiliikenteestä, kevään metsäteollisuuden lakoista ja paperin osalta myös koronasta. Viennissä tavaraa kulki 20,5 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Eniten viennissä laski kappaletavara (-81,7 %), luokka...

Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan

Nurminen Logisticsin lämpösäädellyt junakuljetukset ja niissä olevat ainutlaatuiset reefer-kontit avaavat Suomen ja Pohjois-Euroopan elintarviketeollisuudelle täysin uuden markkinan tuonnille ja viennille Kiinaan. ”Aiemmin lämpösäädeltyjen tuotteiden kuljettaminen rautateitse ei ole ollut mahdollista. Nyt Nurmisella olevat uudet, junaan sopivat, reefer-kontit muuttavat tilanteen. Lämpösäädellyt kylmäkuljetukset junalla onnistuvat Kiinan nopeasti ja luotettavasti, vain 11-14 päivän matka-ajalla”, kertoo Nurmisen vt. toimitusjohtaja...

Nurminen Logistics avaa uuden junareitin Kiinan Chongqingista 28. syyskuuta

Nopeat rahtijunayhteydet Kiinasta pohjoismaihin laajenevat, kun ensimmäinen kuljetus Chongqingista lähtee 28.9. Nurminen Logistics aloitti säännöllisen konttijunaliikenteen Suomesta Kiinaan vuonna 2018. Hefein liikenteen vakiinnuttua ja kysynnän edelleen kasvaessa Nurminen kartoittaa jatkuvasti uusia reittejä, joista nyt toteutuu Chongqing. Matka-aika Chongqingista Helsinkiin on 14 päivää ja Narvikiin 17 päivää.  Junassa voidaan kuljettaa sekä 40’ HC-kontteja että 45’ lämpösäädeltyjä...

Satamalogistiikan turvapuisto Kotkaan

Kotkaan luodaan turvallisuuden harjoitus-, koulutus- ja testausympäristö, joka tulee palvelemaan erityisesti satamasidonnaisia yrityksiä työturvallisuuden näkökulmasta.    Satamalogistiikan turvapuistosta luodaan fyysinen ja virtuaalitodellinen ympäristö turvallisuustoimenpiteiden harjoitteluun, koulutukseen ja testaukseen. Fyysinen turvapuisto rakentuu Kotkan Kantasataman Kuuri I5. Fyysinen turvapuistoympäristö testataan ensi syksynä 1.10. järjestettävässä työturvallisuuden yhteisharjoituksessa. Harjoitukseen osallistuvat Xamkin logistiikan ja ensihoidon koulutuksen lisäksi Steveco Oy, Kotkan...

Koronasta huolimatta rahti liikkuu

Vallitsevassa poikkeustilanteessa tavaraliikenne toimii lähes normaalisti, lukuun ottamatta lentorahtiliikennettä, koska matkustajaliikenteen lentoja on peruttu huomattava määrä. Tässä logistiikka-alan uutisia ja jäsenyritystemme tiedotteita. Huom. tarjouspyyntösovelluksemme finnhub.net toimii myös tässä tilanteessa, kun tarvitset vienti/tuontitavarallesi luotettavan logistiikkakumppanin. Koronaviruksen vaikutukset kuljetuksiin EU-maissa: https://kuljetusnet.fi/koronaviruksen-vaikutus-kuljetuksiin-eu-maissa.html Finnlines: https://www.finnlines.com/freight/our-services/trafficinfos TallinkSilja: https://www.tallinksilja.fi/tallink-silja-cargo Suomen Huolintaliitto: https://www.huolintaliitto.fi/ajankohtaista/koronaviruksen-vaikutukset-huolinta-ja-logistiikka-alaan.html

EKAMI kouluttaa Tansaniassa satamanosturinkuljettajia

Verkostomme koulutusorganisaation Ekamin kouluttamat satamanosturinkuljettajien peruskurssilaiset saivat joulukuussa todistuksensa Dar es Salaamissa Tansaniassa. Paikallinen Ekamin yhteistyökumppani on Institute of Heavy Equipment & Technology. Koulutus sai paljon kiitosta sekä opiskelijoilta että yhteistyökumppaneilta. Todistustenjaon yhteydessä järjestettiin tiedotustilaisuus, jossa oli paikalla viitisentoista lehdistön ja TV-kanavien edustajaa. Seuraavat kurssit järjestetään Dar es Salaamissa maaliskuussa 2020. Kuvassa Simo Knutas, asiakasvastaava...

Rautatieoperaattori Easmar Logistics laajensi Niiralaan

Jäsenyrityksemme Easmar Logistics Oy ja  sisaryhtiö  Aurora Rail Oy:n  ovat  laajentaneet toimintojaan Niiralaan monivuotisella sopimuksella Cemargo Oy:n kanssa.  Yritykset tarjoavat Niiralassa rautateiden vaihto-operaatioita ja terminaalipalveluja. Palveluvalikoimaan kuuluvat  huolintapalvelut, paperi-, kartonki-, teräs- ja bulk –tuotteiden käsittely sekä projektilastaukset. Terminaalitilaa on käytössä 8000 m2 ja raidekapasiteettia runsaasti. Terminaalin toiminta on alkanut tammikuun puolivälissä ja operointi omalla Aurora...

Hyvät Logistiikkatreffit

Sisälsivät tänäkin vuonna monia mielenkiintoisia esityksiä ja puhujia, hyviä yleisökysymyksiä ja keskustelua. Uutta tietoa kestävästä kehityksestä, hiilinieluista, maailmantalouden tilanteesta, investoinneista, liikenteiden kehittymisestä. Tarinoita kasvusta, uskalluksesta, strategian muutoksesta, investoinneista. Sekä tietysti verkostoitumista uusien ja vanhojen tuttujen kesken, bisneskontakteja ja suunnitelmia tulevaisuuteen. Suuret kiitokset osallistujille, puhujille ja yhteistyökumppaneille! Ensi vuoteen! Keskuskauppakamarin Mauri Kotamäki kertoo maailmantalouden näkymistä Leo...

Tulevia tapahtumia

tammi
14
to
09:00 Finnhub Logistiikkatreffit @ Helsinki
Finnhub Logistiikkatreffit @ Helsinki
tammi 14 @ 09:00 – 14:00
Finnhub Logistiikkatreffit @ Helsinki
Finnhubin perinteiset Logistiikkatreffit järjestetään ensi tammikuussa 14.1. Vakuutusyhtiö Fennian tiloissa Pasilassa. Ohjelmassa taas  mielenkiintoisia aiheita alalta, keskustelua ja kohtaamisia turvaetäisyydellä! Seminaaritapahtuma järjestetään voimassa olevin rajoituksin, eli max 50 henkeä voi osallistua. Tilaisuus striimataan myös nettiin,[...]

Blogi

VIERASKYNÄ IIRIS POHJANPALO/NURMINEN LOGISTICS: Logistiikkapalveluiden näkökulma koronakriisin vaikutuksista suomalaisen viennin ja tuonnin kenttään loppuvuodelle 2020

OECD:n huhtikuun alussa julkaiseman arvioraportin mukaan maailmanlajuisesti odotettavissa on useilla talousalueilla tuotannon supistumista 20-25% ja kulutuksen 30% pudotus.[1] Näyttää ilmeiseltä, että koronavirusta ei voida poistaa seuraavien kuukausien aikana tavalla, joka mahdollistaisi nopean paluun normaaliin taloustilanteeseen ja elämään ennen kriisiä. Työ- ja elinkeinoministeriön ja valtiovarainministeriön asettama arvostetuista taloustieteen ja työelämän professoreista koostuva selvitystyöryhmä arvioi toukokuun alkupuolella julkaistussa...

Vieraskynä Mikko Järvinen/Nurminen Logistics:Logistiikka ratkaisee tuotannon kriisin

”Tilanteessa missä esimerkiksi viiden tai kymmenen tai kahdenkymmenen työntekijän tuotantosolu seisahtuu raaka-aineen puuttuessa, logistinen kustannus ei ole keskustelun keskipisteenä. Ratkaisun löytäminen on.” Logistiikka on tuotannon näkökulmasta monesti välttämätön paha. Muistan itsekin kansainvälisen konepajayhtiön Suomen toimintojen toimitusjohtajana hetkittäin ajatelleeni näin kapeakatseisesti. Nähnyt toimitusketjun kulueränä. Jo sanan logistiikka käyttäminen toimitusketjun tai muodikkaamman Supply Chainin sijaan kertoo kenties...

Kriisissä on myös mahdollisuus

Maailma tulee muuttumaan tämän pandemia –kriisin jälkeen.  Voi olla, että tämä on tulevien kriisien kenraaliharjoitus, josta meidän syytä ottaa opiksi.  Mitä tähän mennessä on huomattu on se, että logistiikkaa tarvitaan aina.  Erityisesti nyt kriisitilanteessa. Tavaran pitää liikkua; meidän pitää saada elintarvikkeita ja muita välttämättömyystarvikkeita, raaka-aineita, koneita ja laitteita, jotta yhteiskunta pysyy toiminnassa.  Ja myös tuotteitamme...

Vieraskynä: Kouluttajan kokemuksia Tansaniassa

Dar es Salaam / Tansania, marraskuu 2019 / Simo Knutas, Ekami Kouluttajan kokemuksia Heräsin epämääräiseen huutoon. Kesti hetken tajuta, että se oli oma huutoni. Olin taas nähnyt jotain hyvin kummallista ja outoa Malarone -unta. Kutsun sillä nimellä unia joita näkee malarian estolääkityksen sivuvaikutuksena. Nämä oudot unet ovat niitä lievimpiä sivuvaikutuksia ja onneksi olen selvinnyt niillä....

Vieraskynä: Rautatiekilpailu lisääntyy hitaasti mutta varmasti

Tavaraliikenne on avattu kilpailulle Suomessa jo vuonna 2007, mutta kilpailu on vielä varsin vähäistä. Henkilöliikennepuolella kilpailu avautuu asteittain seuraavien vuosien aikana. Rautateillä kulkee Suomen tavaraliikenteestä 28 prosenttia ja viimeisten kolmen vuoden aikana rautateillä kuljetetun rahdin määrä on kasvanut sekä kotimaan kuljetuksissa että kansainvälisessä liikenteessä, joka koskee pääasiassa Suomen ja Venäjän välisiä kuljetuksia. Vuonna 2018 Suomen...

Vieraskynä: Onko logistiikkamaailman lohkoketju jonain päivänä totta?

Esko Holopainen, SA-TU Logistics: ”Olen miettinyt monesti, miksi logistiikka-ala ei kehitä hanakammin lohkoketjuajattelua tai edes puhu siitä. Meillä, alan toimijoilla, on valtava määrä tietoa ulkomaankaupan alaisista tavaroista, mutta tietoa ei lainata eikä näin ollen myöskään saada kaverilta. Tiedon jakaminen helpottaisi kaikkia osapuolia enkä puhu nyt kahdenvälisestä sanomavaihdosta. Miltä kuulostaisi vaikkapa seuraava: Olet maahantuoja ja sinulle on...

VIERASKYNÄ/MIKA LAMMI: KUKA PELASTAISI GLOBAALIN LOGISTIIKKA-ALAN

Kansainvälisen logistiikan tilanne on päivä päivältä kestämättömämpi. Toimiala on jo pitkään muistuttanut rajusti ylikypsää hedelmää – niin kova on muutospaine alan sisällä. Umpikonservatiivisella alalla katteet on ajettu ohuiksi jo aikaa sitten. Elintilaa uusien askelmerkkien etsimiseen on vain isoilla globaaleilla toimijoilla, mutta nekään eivät tunnu ymmärtävän käynnissä olevan murroksen voimakkuutta.  Ruohonjuuritasolla taas mennään kädestä-suuhun – ja...

VIERASKYNÄ/JUSTIINA HALONEN: Meriliikenne – suurin saastuttaja vai kestävin kuljetusmuoto?

Meriliikenteen päästöt ovat olleet esillä julkisessa keskustelussa. Arviot päästöjen suuruudesta ovat olleet osin ristiriitaisia. Syynä tähän on tarkastelukulmien eroavaisuudet: eri kuljetusmuotojen keskinäinen vertailu tuottaa erilaisia tuloksia riippuen siitä, verrataanko yksittäistä kuljetusvälinettä, kuten laivaa autoon vai kuljetetun tavaran tonnimäärää kilometrillä eli kuljetussuoritetta. ”Laivaliikenteen päästöt kasvavat hurjaa vauhtia – yksi risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet...

VIERASKYNÄ/JESSE MATTSON: MERIKONTIT RAHDISSA – SOC, COC, VGM ja muut termit

Tässä kirjoituksessa perehdytään mm. SOC, COC, VGM ja DEMURRAGE– konttitermeihin ja niihin liittyviin tarkennuksiin.  Miksi nämä on hyvä tietää? Konttien merirahdissa nämä on pakko osata mikäli haluaa tehdä ulkomaankauppaa jossa tavara liikkuu merikonteissa. Termien tuntemuksella kuljetukseen liittyvät riskit pienenevät ja lisäksi logistiikan suunnittelu helpottuu merkittävästi. SOC- JA COC- MERIKONTIT Merikonttien rahtiliikenteessä konteista käytetään termejä SOC ja COC, mitkä viittaavat...