Ajankohtaista

Uutiset

Loviisassa junapurkukaatosuppiloon uusi elevaattori puupellettiä, maissia, melassileikettä ja muita rehuraaka-aineita varten

Loviisaan rakennettiin erillinen elevaattori vastaanottosuppiloon, jolla voidaan ottaa vastaan tuotteita, joita ei haluta ajaa siilostoon  vaan ne ajetaan tasovarastoihin traktoreilla. Tällaisia tuotteita ovat mm. maissi, melassileike, puupelletti, soija- ja rapsirouhe. Loviisaan on parin vuoden aikana rakennettu tasovarastotilaa 12 000 neliötä. Vehnää  neljään halliin mahtuu yli 50 000 tonnia. Lisäksi siiloston yhteyteen on rakennettu toinen vastaanottosuppilo, jotta viljan...

Finnpulp valitsi HaminaKotkan vientisatamakseen

HaminaKotka Satama Oy on solminut mittavan aiesopimuksen Kuopioon rakenteilla olevan biotuotetehdas Finnpulpin kanssa sen sellutuotteiden reitityksestä. HaminaKotka Satama Oy varaa ja valmistaa yhteyksineen Finnpulpille maa-alueen suuren selluvaraston rakentamista ja logistisia toimintoja varten. Vastaavasti Finnpulp keskittää pitkäaikaisella sopimuksella massiivisen vuosittaisen 1,2 miljoonan sellutonnin liikenteensä HaminaKotka satamaan. Varastosta tullaan operoimaan kaikki Finnpulpin globaaleille vientimarkkinoille ohjautuvat kuljetukset. Lastinkäsittely...

Nurminen Logistics aloittaa säännöllisen rautatieliikenteen Helsingin ja Hefein välillä

Nurminen Logistics avaa lokakuussa säännöllisen konttijunayhteyden Helsingin ja Kiinan Hefein välillä. Uusi liikenne tarjoaa nopeita ja tehokkaita kuljetusratkaisuja Suomen vienti- ja tuontiteollisuudelle. Nurminen Logistics kuljettaa rahtisi Suomen ja Kiinan välillä 14 päivässä. Liikenne aloitetaan 17.10.2018 Helsingistä. Syksyn 2018 aikana Helsinki – Hefei välillä lähtee 4 junaa kumpaankin suuntaan. Vuoden 2019 alusta viikoittainen junayhteys Hefein ja...

SUOMEN VILJAVALLE UUSI TASOVARASTO KÄYTTÖÖN LOVIISASSA

Viljava rakensi tänä kesänä neljännen tasovaraston viime vuonna käyttöönotettujen kolmen hallin lisäksi Loviisan satamavarastolle. Uuden tasovaraston lattiapinta-ala on 2380 m2. Kantava seinäkorkeus on neljä metriä ja sinne mahtuu yli 12 000 tonnia vehnää. Pääurakoitsijana toimi Konepaja Survonen Oy Huittisista. Investoinnin jälkeen Loviisan varastointikapasiteetti on lähes kaksinkertaistettu. Siilotilaa on noin 65 000 tonnille ja tasovarastotilaa runsaalle...

HaminaKotkan sataman kautta kulki toukokuussa ennätykselliset 1,7 miljoonaa tonnia tavaraa

Toukokuu oli Haminan ja Kotkan satamien yhteenlasketuissa määrissä historian paras. Yhdessä kuukaudessa tavaraa kulki sataman kautta lähes 1,7 miljoonaa (1 692 223) tonnia. Tammi-toukokuussa satamassa käsiteltiin yhteensä 7 miljoonaa (7 027 287) tonnia tavaraa, joka on enemmän kuin koskaan Suomen yleisissä satamissa viiden kuukauden aika käsitelty tavaramäärä. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden liikenne kasvoi 19,6...

Finnlines panostaa kestävään kehitykseen ja tilaa kolme ympäristöystävällistä roro-alusta

Finnlines Oyj:n mediatiedote 3.5.2018: Finnlines jatkaa operatiivisen toimintansa kehittämistä ja on tilannut kolme roro-alusta kiinalaiselta Jinling-telakalta. Ensimmäisten laivojen odotetaan valmistuvan vuosina 2020-2021. Kokonaisinvestointi tulee olemaan yli 200 miljoonaa euroa. Alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Näiden lisäksi autokansilla on tilaa 5 600 m2 ja sääkannen kapasiteetti on noin 300 TEU. Alukset...

Porin satamassa tekemisen meininki

Vuosi 2018 on alkanut Porin satamassa vauhdikkaasti ja ensimmäisen kvartaalin volyymi oli +26% suurempi kuin edellisvuonna. ”Positiivisen pöhinän myötä vastaamme lisääntyneeseen liiketoimintaan hankkimalla uutta kalustoa temmellyskentällemme. Olemme mm. tilanneet uuden Mantsinen200’n, joka saapuu heti juhannuksen jälkeen Poriin”, kertoo sataman toimitusjohtaja Sari De Meulder. Pori-Mäntyluoto –ratahankkeessa sähköistetään 20km rataväli Porista Mäntyluodon satamaan. Hanke on käynnissä ja...

GDANSKIN KASVU HAASTAA HAMPURIN – JA MUUTKIN EUROOPAN KONTTISATAMAT

2017 Gdanskissa käsiteltiin kontteja 1,58 miljoona TEU:ta, kasvu oli huikea 21,6% verrattuna edelliseen vuoteen. Suurin häviäjä oli Hampurin satama, joka käsitteli 8,8 miljoona TEU:ta, prosentin vähemmän kuin vuonna 2016. Puolan liikenteestä suuri osa on kulkenut perinteisesti Hampurin kautta, mutta infran parannuttua (Gdansk satama ja Ostrawa junayhteys) liikennettä on siirtynyt omiin satamiin. 15 suurimman Euroopan konttisataman...

Finnhubin kevätkokousmatka Gdanskiin 7. – 9.3.

Matkaohjelma (pidätämme oikeuden muutoksiin) ke 7.3. lento Tku-Gdansk  Wizz Air  12.40-13.05 klo 14.00  telakkavierailu Gdansk (Finnlinesin laivan pidennys) to 8.3. 9-16 satamavierailu Gdansk, yritystapaamisia ym. 16 jälk. Finnhub ry:n sääntömääräinen kevätkokous pe 9.3. paluulento Turku 09.35-12.05 Lisätiedot ja ilmoittautuminen: elina.multanen@finnhub.fi tai 0400 866534

Blogi

Finnhubin syyskokous Uusikaupunki ja Rauma 18. – 19.10.

Tutustuimme syyskokousmatkallamme Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaaseen ja sen logistiikkaketjun  osaan eli Uudenkaupungin satamaan. Autotehtaan tuotannosta logistiikalla on olennainen  osuus;  sekä sisääntulevat osat, raaka-aineet ja muut materiaalit, että uloslähtevä valmis tuote. Tilauksesta tuotannon aloittamiseen on aikaa -14pv, tässä ajassa on kaikkien auton osien oltava tehtaassa. Mottona tehtaan tuotannossa oli ”kerralla kuntoon” eli myös logistiikkaketju on viritetty...

VIESTINNÄN VAIKEUS – Logistiikkapalveluja ja tarjouspyyntösovellus maailmalle

Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta. Tämä toteamus  on Wiion laista, joka on taas hyvin lähellä Murphyn lakia. “Wiio’s laws are humoristically formulated serious observations about how human communication usually fails except by accident.” Viestinnän ja mainonnan lainalaisuudet,  tai pikemmin kanavat ovat muuttuneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Urani alkutaipaleella tavoiteltiin ja tavoitettiinkin ihmisiä puhelimitse, faksilla, sähköpostitse...

TARJOUSPYYNTÖSOVELLUS FINNHUB.NET AUKI

Vihdoin viimein olemme maalissa. Matka oli pitkä, ja erityisesti viimeinen viikko sisälsi paljon jännittäviä (=lue närästykseltäkään ei voinut välttyä) hetkiä. Mutta nyt tarjouspyyntösovellus on avattu tuotantoon eli käytössä ihan tosimielessä. Tarjouspyynnöt   logistiikapalveluista  täältä: https://finnhub.net/#/index Itse näköjään annankin työlle ”perävalotakuun”, sillä lähden lomalle tältä istumalta. Ei vaan, meidän projektipäällikkömme Jarno Posti päivystää ja opastaa käyttäjiä mahdollisten ongelmatilanteiden...

Matka on pitkä ja lopussa kiitos seisoo – toivottavasti! Vol 3.

On ollut pienoinen yllätys, miten paljon sovelluksen rakennuttaminen ja testaaminen teettää työtä. Samoin myös markkinointi, palveluntarjoajaverkoston kasvattaminen eli yritysten tapaaminen ja sopimusten loppuun saattaminen. Työmäärä ei sinänsä ole yllätys, mutta muuten se haasteellisuus. Tehtäväni  tässä projektissa liittyvät jälkimmäisiin, eli markkinointiin ja yritysten tapaamisiin. Ensin olen kartoittanut sopivia palveluntarjoajayrityksiä , tuttuja yrityksiä ja henkilöitä jne. Tavoittanut...

Matka on pitkä ja lopussa kiitos seisoo  –  toivottavasti! Vol 2.

Sääntöjen, lakien ja määräysten kanssa painiminen: ”There are no free lunches” Pitää muuten paikkansa. Mutta ennen kuin aloitan kertomuksen tästä prosessista,  haluan jo tässä vaiheessa kiittää  Euroopan aluekehitysrahastoa ja Kymenlaakson sekä Uudenmaan liittojen avarakatseisia päättäjiä ja virkamiehiä rahoituksestamme. Ilman sitä sovelluksemme kehittäminen ei olisi ollut mahdollista, ainakaan meidän kaltaisella yleishyödyllisellä ja voittoa tuottamattomalla yhdistyksellä. Se...

MATKA ON PITKÄ JA LOPUSSA KIITOS SEISOO – TOIVOTTAVASTI!

Lähes vuosi on  kulunut kohta siitä, kuin saimme tietoa, että rahoitushakemuksemme tarjouspyyntösovelluksen rakentamiseen (projekti) on mennyt läpi. Nyt olemme siinä vaiheessa, että sovellus Finnhub.net on avattu pilotointia varten. Matka on ollut pitkä, mutta se ei sinänsä ollut yllätys. Suurin asia on ollut rahoituksen löytäminen (jota itse asiassa lähdettiin neuvottelemaan jo 2 vuotta sitten), hankinnan tarjousasiakirjojen...

VIERASKYNÄ: LIIKUNTALÄÄKKEESTÄ ON HYÖTYÄ KAIKILLE – ANNOSTELU KANNATTAA MYÖS TYÖPAIKALLA

Muutos on raskasta ja pelottavaa, tieto lisää tuskaa, ja paikoillaan olo tappavaa? Yle Akuutin Taloustutkimuksella teettämän tuoreen kyselyn mukaan 65% suomalaisista kokee ahdistusta sekä potee huonoa omaatuntoa liikkumattomuudestaan. Huono omatunto kielii siitä, että liikuntaa pidetään tärkeänä, mutta vapaa-ajan rajallisuus ja vertaistuen puute hillitsee liikunnalla ilottelua. Liikunta tekee hyvää – jokainenhan sen tietää – mutta liikunta...

HIIHTÄÄ SUSIEN KANSSA

Tervetuloa Finnhubin blogiin! Enimmäkseen  täällä kirjoitan minä Elina Multanen, eli yhdistyksen vetäjä. Tässä blogissa kerrotaan  ajankohtaisia kuulumisia ja mielipiteitä logistiikka-alalta ja  sen ulkopuolelta. Toivon tänne  myös aiheita ja vierailevia kirjoittajia verkostostamme. Vapaaehtoiset asettukaa jonoon ja ottakaa yhteyttä! Mistä näin raflaava otsikko? Olen huomannut, että yksin hiihtäminen tuo päähän suorastaan briljantteja ajatuksia ja vanhatkin sellaiset jalostuvat....