Vieraskynä: Onko logistiikkamaailman lohkoketju jonain päivänä totta?

Esko Holopainen, SA-TU Logistics:

”Olen miettinyt monesti, miksi logistiikka-ala ei kehitä hanakammin lohkoketjuajattelua tai edes puhu siitä. Meillä, alan toimijoilla, on valtava määrä tietoa ulkomaankaupan alaisista tavaroista, mutta tietoa ei lainata eikä näin ollen myöskään saada kaverilta. Tiedon jakaminen helpottaisi kaikkia osapuolia enkä puhu nyt kahdenvälisestä sanomavaihdosta.

Miltä kuulostaisi vaikkapa seuraava: Olet maahantuoja ja sinulle on tulossa Kiinasta huipputärkeä ja kallis varaosa. Kollega odottaa osaa jo asennukseen toisella puolella maata. Kirjaudut lohkoketjutekniikalla toteutettuun järjestelmään, jossa kaikki lähetyksen tiedot ovat kaikkien nähtävillä, jokaisen toimijan omassa lohkossa, tai kansiossa. Järjestelmästä löytyy jo varustamon, huolitsijan, satamaoperaattorin, tulli-ilmoittajan ja kotimaankuljettajan syöttämiä tietoja. Näet, että tulli-ilmoittajalta puuttuu kauppalasku ja satamaoperaattori haluaa tietää, kuka maksaa laskun. Syötät tiedot ja botti näyttää vihreällä: OK! Voit seurata kuinka kauppalasku livahtaa tulli-ilmoittajalle ja satamaoperaattori kiittää laskutustiedosta. Tämähän toimii! Varustamo välittää hetken päästä tietoa saapumisesta, satamaoperaattori pilkutuksesta ja tulli-ilmoittaja tullaustiedoista. Kotimaankuljettaja kuittaa, että lähetys on noudettu terminaalista ja ilmoittaa saapumisajan perille.

Kaikki tämä ilman viittä verkkosivua ja seurantapalvelua, ainuttakaan puhelinsoittoa tai printattua paperia! Tyytyväisenä lataat koko lokin itsellesi omaan sähköiseen arkistoosi ja siirryt seuraavaan hommaan.

Kauanko menee, että tämä on arkipäivää?”

Esko Holopaisella on pitkäaikainen kokemus huolinnasta ja tulli-ilmoituksista. Hän on ollut mukana monissa eri tullimaailmaan ja logistiikkaan liittyvissä työryhmissä vuosien varrella, esimerkkeinä mm. Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton huolintaryhmän jäsenyys ja tullihallituksen huolintayhteistyöryhmän jäsenyys vuodesta 2001.

Leave a Reply