VIESTINNÄN VAIKEUS – Logistiikkapalveluja ja tarjouspyyntösovellus maailmalle

Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta. Tämä toteamus  on Wiion laista, joka on taas hyvin lähellä Murphyn lakia.

“Wiio’s laws are humoristically formulated serious observations about how human communication usually fails except by accident.”

Viestinnän ja mainonnan lainalaisuudet,  tai pikemmin kanavat ovat muuttuneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Urani alkutaipaleella tavoiteltiin ja tavoitettiinkin ihmisiä puhelimitse, faksilla, sähköpostitse ja ihan henkilökohtaisesti. Ilmoituksia ja mainoksia laitettiin alan ammattijulkaisuihin, nettisivut olivat olemassa, mutta nekin melko staattiset. Klikkauksista ja evästeistä kukaan ei ollut kuullutkaan.

Sitten tuli sosiaalinen media monin eri kanavin, ja nyt olemme melkoisessa viidakossa miten ja missä lähestymme potentiaalista asiakasta? Millainen viestin tulee olla että tavoittaa kohderyhmäni? Ihmisten kiire ei ole ainakaan vähentynyt. Tai kärsimättömyys on lisääntynyt; viestin pitää herättää kiinnostusta ja tiedon löydyttävä heti.

Näitä asioita olen saanut pohtia etsiessäni tarjouspyyntösovellukselle markkinointikanavia. Miten erottautua massasta viestinnällä? Olemalla  rohkea, hauska ja  samaan aikaan  asiallinen. Vähän sama kuin joka vuosi messukeikkojen lähestyessä. Kenkäongelma. Sellaiset kengät, joilla jaksaa seistä kolme päivää hymy huulilla.  Korkeat korot mutta kuitenkin matalat. Perästä kuuluu, tarinaa ainakin messukenkien osalta. Ensi viikolla olemme Kazakstanissa logistiikkamessuilla, viemässä suomalaista logistiikkaosaamista maailmalle.

Suomi maailmankartalle – vaikka lippu kerrallaan.

-Elina-

Leave a Reply